Fox News Continues to Give Air Time To Widely Debunked Dominion Election Conspiracy Theory

Advertising

Jonathan Turley, a professor of constitutional law at the George Washington University and legal analyst, appeared on “Fox and Friends” this morning and appeared to lend credence to a conspiracy theory about voting systems that has already been debunked.

“In Michigan, you had thousands of vote that went to [President-elect Joe] Biden that belonged to [President Donald] Trump,” Turley said. “Now that doesn’t mean that there’s a nefarious purpose. This is a new software that’s apparently vulnerable to human error. And it was used, it was rather ubiquitous, it was used in a great number of states, about half the districts in Michigan.”

“And it’s one of the reasons some of us are saying ‘Let’s take a look at this, let’s open it up to make sure that software systems like that function correctly,'” he continued, adding that “human error” can “go on to affect lots of votes.”

“Fox and Friends” co-host Steve Doocy went on to stress that voting machines maintained by Dominion Voting Systems, a voting software company used in 28 states, were vulnerable.

Advertising

You can watch the exchange below.

But the claim that Dominion voting machines were compromised in some way has already been debunked.  A statement posted yesterday by the federal Cybersecurity & Infrastructure Security Agency (CISA), part of a joint statement from the Election Infrastructure Government Coordinating Council and the Election Infrastructure Sector Coordinating Executive Committees, revealed the agencies found “no evidence that any voting system deleted or lost votes, changed votes, or was in any way compromised.” The statement went on to refer to the 2020 general election as “the most secure in American history.” 

These facts did not stop President Trump from urging his Twitter followers to watch a broadcast from Fox News host Sean Hannity that gave still more air time to the Dominion conspiracy theory, which originated from the pro-Trump One America News Network (OANN).

OANN claimed, citing “data analysis” and without providing any clear evidence, that Dominion “deleted 2.7 million Trump votes nationwide.” A New York Times investigation found that there were explanations for voting irregularities in cases in Michigan and Georgia that involved Dominion software.

The Dominion software was used in only two of the five counties that had problems in Michigan and Georgia, and in every instance there was a detailed explanation for what had happened. In all of the cases, software did not affect the vote counts,” the Times reported.

The outlet went on to note that “In the two Michigan counties that had mistakes, the inaccuracies were because of human errors, not software problems, according to the Michigan Department of State, county officials and election-security experts. Only one of the two Michigan counties used Dominion software.”

Issues in three Georgia counties “had other explanations,” they continued. “In one county, an apparent problem with Dominion software delayed officials’ reporting of the vote tallies, but did not affect the actual vote count. In two other counties, a separate company’s software slowed poll workers’ ability to check-in voters.”